Vezu između Kranjske Gore i Trente vjerojatno su poznavali stari narodi koji su živjeli u našim krajevima. Prvi posjetitelji prijevoja vjerojatno su bili lovci, a potom i pastiri. To je dovelo do stvaranja prvih staza preko prijevoja, tada nazvanog Kranjsko Sedlo. U srednjem vijeku ljudi su se naselili u Trentu. Život u ovoj vrlo udaljenoj dolini bio je izuzetno surov, a najbliži put do civilizacije vodio je preko prijevoja Vršič do tadašnjeg sela Borovška (današnja
Kranjska Gora). U zamjenu za sir, vunu i kožu, ljudi su dobivali ono bitno za preživljavanje. U 16. stoljeću u Trenti se razvila obrada željeza, što je dovelo do krčenja šuma. Tako je trajalo sve do 18. stoljeća, nakon čega
Trenta ponovno utihne. Planine iznad Kranjske Gore spomenuo je Janez Vajkard Valvasor u svojoj knjizi “Slava vojvodine Kranjske”, opisujući put preko Kranjskog sedla. U 19. stoljeću izolirani pastiri uglavnom su koristili prijevoj, a povremeno su ih posjećivali znanstvenici poput liječnika Belsazara Hacqueta. Opisao je ljevaonice, geološku strukturu stijena i alpsku floru, objavivši ih u “Plantae Alpinae Carniolicae” (1782). Područje su posjećivale i znamenite ličnosti poput Engleza Humphryja Davyja, francuskog botaničara Alberta Bois de Chesnea, te planinara dr. Juliusa Kugyja i dr. Henrika Tume. Kako su se planinski posjeti povećali u drugoj polovici devetnaestog stoljeća,
mještani su počeli zarađivati za život kao planinski vodiči, a procvjetala je i trgovina drvetom. Prijevoj je kroz povijest dobivao različita imena: Jezerca, Kranjski vrh, Mojstrovka i Apenverein. Godine 1901. na prijevoju je izgrađena prva planinska kuća Vosshutte, danas poznata kao Erjavčeva koča. Jedanaest godina kasnije uslijedio je Slovenski dom, danas Tičarjev dom, nazvan po liječniku i planinaru dr. Josipu Tičaru. Iako je Prvi svjetski rat tek bio u budućnosti, Austrijanci su prepoznali važnost ovog dijela Slovenije. Godine 1907. organizirane su vojne vježbe oko Vršiča, kojima je prisustvovao i sam nadvojvoda Franjo Ferdinand. Različite vojne grane prešle su prijevoj tijekom vježbi, što je dovelo do izgradnje ceste za hitne slučajeve i nekoliko mostova te postavljanja trase buduće ceste.